Těhotenství je stav, během kterého ženské tělo prochází četnými změnami, jejichž cílem je udržení normálního vývoje plodu 1 .

Jak důležitý je spánek v těhotenství?

Spánek odráží vliv nejen vnějších, ale i vnitřních faktorů 2 a jeho nedostatek negativně ovlivňuje psychické i fyzické zdraví matky i dítěte. Poruchy spánku postihují 60–90 % těhotných žen 3 .

Výzkumníci z University of Pittsburgh analyzovali spánek 170 žen, které byly ve 20. týdnu těhotenství. Výsledky ukázaly, že těm, kdo trpí nespavostí, hrozí komplikace při porodu.

Dobré zdraví a pohoda nastávající maminky přispívá ke správnému vývoji dítěte. Co lze a nelze udělat pro těhotnou ženu? Přečtěte si v našich materiálech:

Co se smí a nesmí jíst v těhotenství?

Jak stres během těhotenství ovlivňuje dítě?

Jaká fyzická aktivita je vhodná pro těhotné ženy?

Poruchy spánku byly přímo spojeny s následujícími nepříznivými výsledky těhotenství 4 :

prodloužení doby trvání porodu;

zvýšená bolest a nepohodlí během porodu;

zvýšení frekvence předčasných porodů;

výskyt preeklampsie 5 ;

zvýšené riziko vrozených abnormalit plodu.

Pokud těhotná žena trpí nespavostí a spí méně než 6 hodin denně, zvyšuje se pravděpodobnost císařského řezu 4,5krát 6 a riziko rozvoje arteriální hypertenze se zvyšuje 2,9–4krát 7 .

Vlastnosti spánku během těhotenství v závislosti na trimestru

Spánek těhotných žen podléhá hormonálním, fyzickým a psychickým vlivům.

V 1. trimestru je charakteristické zvýšení celkového množství spánku, ale jeho kvalita se výrazně zhoršuje.

V raných stádiích dochází k prudkým hormonálním změnám nezbytným pro úspěšné těhotenství. Takové náhlé změny ovlivňují nervový systém. V důsledku toho se zvyšuje úzkost ženy. Od 5. týdne těhotenství je možná toxikóza, která způsobuje pravidelné noční probouzení. V důsledku toho se zvyšuje denní ospalost a také potíže s usínáním.

Druhý trimestr je provázen nespavostí u těhotných žen mnohem méně často. Toto období je pro ženu nejpohodlnější. Délka spánku se však zkracuje, což znamená, že ráno nebude žádný pocit odpočinku a odpoledne převládne letargie a slabost.

Ve 3. trimestru se spánek stává neklidným, trpí jeho hloubka.

Intenzivně rostoucí děloha znamená drastické změny ve fungování orgánů a systémů. Také v tomto období se objevují cvičné (falešné) kontrakce. Nespavost u těhotných žen vede k oslabení organismu před porodem.

Příčiny nespavosti u těhotných žen

Mezi nejčastější formy poruch spánku u těhotných žen patří: nespavost, spánková apnoe, syndrom neklidných nohou.

Je důležité pochopit, že tyto stavy se vyskytují jak za fyziologických (normálních), tak za patologických (chorobných) stavů. Pokud si tedy žena nedokáže poradit s poruchami spánku sama, neměli byste návštěvu ošetřujícího lékaře odkládat.

Jaké jsou příčiny nespavosti u těhotných žen? Změny spánku jsou pro těhotenství normální, v mozku dochází ke změně rytmů excitace a inhibice, objevuje se symptom pohybu končetin ve spánku, mění se parametry dýchacího systému a zvyšuje se potřeba kyslíku. Výsledkem jsou časté a předčasné probouzení.

Dítě má své vlastní biorytmy spánku a bdění. Více podléhají hormonálním denním výkyvům v těle matky, a nikoli rytmu „den-noc“. V druhé polovině noci se zvyšuje hladina biologicky aktivních látek, které tonizují dělohu, takže se do této doby často budí miminko a za ním i samotná matka.

Obecně spánek těhotných žen podléhá hormonálním, fyzickým a psychickým vlivům.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat, když se na televizní obrazovce objeví bílý pruh?

Důvody, proč těhotné ženy trpí nespavostí, jsou seskupeny do následujících skupin:

1. Chronická únava

Před otěhotněním mnoho žen vede aktivní životní styl bez řádného spánku, čímž se vyčerpávají zásoby vitamínů a hromadí se únava, nedostatek energie a problémy s imunitou.

2. Nízký nebo vysoký krevní tlak

Studie ukazují, že u těhotných žen s arteriální hypertenzí se poruchy spánku vyskytly v 86 % případů, zatímco u normálního krevního tlaku ve 45 % případů 8 .

3. Zvýšená úzkost s možným rozvojem deprese

Která normální žena nezažívá strach z porodu a ze stavu miminka? Nová životní etapa, změny vlastního vzhledu – to vše trápí nastávající maminku. Z hlediska psychologie je zdrojem snů nevědomí, tedy duševní procesy a jevy, které nejsou nijak řízeny. Během dne vědomí následuje emoce a v noci „vybuchnou“ ve formě barevných snů.

4. Obtížné dostat se během spánku do pohodlné polohy

Tyto problémy znepokojují ženy v pozdějších fázích, zejména ve 3. trimestru:

aktivní pohyby plodu;

časté nutkání močit v noci;

5. Nadměrný přírůstek hmotnosti v důsledku:

snížená motorická aktivita;

edém v rozporu s funkcí ledvin nebo štítné žlázy.

Jak se může těhotná žena zbavit nespavosti?

Vzhledem k tomu, že užívání léků během těhotenství je extrémně omezené, je někdy velmi obtížné vrátit se ke zdravému a zdravému spánku.

Je důležité zaujmout komplexní přístup k řešení problému a k tomu mohou pomoci jednoduchá, ale cenná doporučení.

Dodržujte režim

Snažte se jít spát a vstávat ve stejnou dobu. Stojí za to připomenout, že optimální doba pro spánek je od 22:00 do 8:00, kdy dochází k aktivní obnově nervového systému a produkci hormonů, které naše tělo potřebuje. Nespěte během dne bez potřeby, na oplátku si najděte relaxační aktivity pro sebe. Ale co když v noci nemůžete spát? Nemučte se, je lepší dělat něco klidného a příjemného: kreslit, začít si vést deník, poslouchat hudbu. Gadgety jsou zakázány.

Správně jíst

Omezte konzumaci čaje, kávy, sycených nápojů. Snažte se nezatěžovat močový měchýř před spaním. Odstraňte tučná, kořeněná a slaná jídla a odmítněte svačiny 2 hodiny před spaním – minimalizujete tak výskyt pálení žáhy.

Vyhněte se stresu

Obvyklá mylná představa je, že čím větší stres vaše tělo dostane, tím rychleji usne. Únava není odpovědí na otázku, jak se vypořádat s nespavostí. Naopak vede k potížím s usínáním. Plán vážných a aktivních záležitostí na první polovinu dne. Delegujte domácí povinnosti, abstrahujte od stresu, myslete na to, že miminko absorbuje každou emoci. Nezapomeňte se před spaním projít venku.

Cvičte spánkové rituály

Pár hodin před spaním si tělo i mozek potřebují odpočinout. K tomu pomůže kniha, klidná hudba nebo meditace, teplá koupel. Omezte tok informací přicházejících přes počítač, televizi, telefon. Požádejte svého manžela, aby vám poskytl relaxační masáž chodidel a šíje. Účinným relaxačním prostředkem je aromalampa. V těhotenství jsou povoleny silice levandule, santalové dřevo, rozmarýn.

Vybavte si “hnízdo” na spaní

Jak spát v těhotenství? Pořiďte si ortopedickou matraci a polštář pro těhotné – to je nedílnou součástí zdravého a zdravého spánku. Noste lehké spodní prádlo vyrobené z přírodních materiálů, které nebude omezovat v pohybu. Udržujte ideální parametry vzduchu v ložnici: teplota není vyšší než 21 ° C a vlhkost je 50-60%.

ČTĚTE VÍCE
Jak zkontrolovat ventil přívodu vody v pračce?

Nalaďte se na příjemné sny

Ve 3. trimestru se zvyšuje pravděpodobnost dotěrných nočních můr. Pokud máte stejný sen po dlouhou dobu, nevěnujte pozornost zápletce, ale pocitům, které se objevují ve snu a po probuzení. Může to být strach, vztek, zášť atd. Pak si vzpomeňte, kdy během dne zažíváte podobné emoce.

Bude tedy možné identifikovat situaci, která „nepustí“, a bude snazší odstranit příčinu úzkosti.

Kdy vyžadují poruchy spánku během těhotenství lékařskou péči?

Obecná doporučení bohužel ne vždy pomohou se zavedením režimu. Některé stavy, které nespavost u těhotných žen doprovázejí, se proto stávají dobrým důvodem k návštěvě lékaře a dokonce i předepsání lékové terapie.

Mezi tyto příznaky patří:

bolest v zádech a podbřišku;

časté křeče v lýtkových svalech;

nevolnost a zvracení;

pálení žáhy (pokud je nutriční korekce neúčinná);

netypická aktivita pro vaše dítě: jak nadměrná, tak nedostatečná;

návaly krevního tlaku;

neschopnost samostatně se vyrovnat s úzkostí a rostoucím stresem.

Jak správně spát v těhotenství?

Abyste se na případné obtíže předem připravili, musí se nastávající maminka naučit, jak správně spát v těhotenství, aby se vyspala dostatečně a miminku neublížila.

K tomu samozřejmě pomůže správná poloha při spánku.

Mnozí se zajímají o to, zda je možné spát na břiše v 1. trimestru. V časných stádiích se děloha nachází v pánevní dutině a poloha ve spánku neovlivňuje prokrvení plodu. V 11-12 týdnech už žaludek trčí, proto se na něm od tohoto období nedoporučuje spát.

Ve 2. trimestru začíná nejpříznivější období, které se vyznačuje nepřítomností nevolnosti a malou velikostí břicha, což přispívá k dobrému spánku a veselé pohodě nastávající matky. Jak by měly těhotné ženy v tomto období spát? Vylučujeme pouze polohu na břiše, protože děloha již dosáhla poměrně velké velikosti a zabírá část břišní dutiny. Z tohoto důvodu bude vznikat tlak jak na plod, tak na velké cévy, které jsou zodpovědné za dostatečné zásobení krví.

Užitečné služby pro nastávající maminky:

Jste připraveni být supermámou? Tento test ukáže

Bezplatné videokurzy pro maminky od pediatrů v Huggies Parents School

Co dělat na mateřské dovolené? Získejte osobní doporučení

Nejčastějším nerozumným doporučením je nespát na zádech a pravém boku ve 2. a 3. trimestru. Vědecké důkazy pro toto tvrzení prakticky neexistují.

Podle studie s 10 9 ženami 30 nebyl spánek na pravém boku nebo zádech během XNUMX týdnů těhotenství spojen s nárůstem nepříznivých následků, jako je porod mrtvého dítěte, nízký gestační věk nebo hypertenzní poruchy.

Stojí za zmínku, že většina těhotných žen v pozdním termínu zažívá skutečné nepohodlí, když leží na zádech. To je způsobeno tím, že rostoucí děloha stlačuje cévy, což má za následek pocit nedostatku kyslíku.

Pokud je však spaní na zádech v těhotenství pohodlné, neexistují pro něj žádné kontraindikace!

Většina žen považuje za nejlepší polohu na spaní na boku. Pro pohodlí použijte běžný nebo speciální polštář pro těhotné ženy. Dejte si ho pod břicho nebo mezi nohy, pomůže to předejít tvorbě otoků.

ČTĚTE VÍCE
Jaké účinné způsoby úspory energie existují?

Pokud pálení žáhy mučí, přichází na pomoc poloha v polosedu.

Včas zjištěné poruchy spánku a dodržování doporučení výrazně zlepší stav a kvalitu života nastávající maminky i miminka.

Doufáme, že vám byl tento článek užitečný. Chcete-li takový obsah přijímat, přihlaste se k odběru našeho newsletteru. Poskytne vám užitečné a relevantní informace nejen v těhotenství, ale i v prvních, nejtěžších měsících mateřství.

Zdroje:

Granger, JP Adaptace matky a plodu během těhotenství: lekce regulační a integrativní fyziologie / JP Granger // Am. J Physiol. Regul. integrace Comp. fyziol. – 2002. – č. 283 (6). – S. 1289-1292.

Borbely, AA Homeostáza spánku a modely regulace spánku / Borbely, P. Achermann // Principy a praxe spánkové medicíny Philadelphia. – 2005. – 1768 s.

Akerstedt, T. Poruchy spánku, pracovní stres a pracovní doba: průřezová studie / T. Akerstedt [et al.] // J. Psychosom. Res. – 2002. – č. 53. – S. 741-748.

Palieva N.V. Vlastnosti somnologického stavu žen s metabolickým syndromem a jejich vliv na průběh těhotenství / N. V. Paliyeva (et al.) // Tavrichesky Medical Biological Bulletin. – 2016. – T. 19, č. 2. – S. 108-112.

Lee, KA Spánek v pozdním těhotenství předpovídá délku porodu a typ porodu / KA Lee, CL Gay // Am. J. Obstet. Gynecol. – 2004. – V. 191, č. 6. – S. 2041-2046.

Sharma, SK Poruchy spánku v těhotenství a souvislost s výsledky těhotenství: prospektivní observační studie / SK Sharma, A. Nehra, S. Sinha // Sleep Breath. – 2016. – V. 20. – č. 1. – S. 87-93.

Champagne, KA Porucha dýchání ve spánku u žen v plodném věku a během těhotenství / KA Champagne, RJ Kimoff, PC Barriga // Indian. J. Med. Res. – 2010. – V. 131. – S. 285-301.

Robert Silver, Shannon Hunter, Uma Reddy a kol. Porodnice a gynekologie. 10. září 2019.

Těhotenství je zvláštní období v životě ženy, naplněné na jedné straně radostným očekáváním a očekáváním setkání a na druhé straně nejrůznějšími starostmi a strachy. Existuje mnoho mýtů a mylných představ o tom, co lze v tomto období dělat a co je kategoricky kontraindikováno. Dnes je otázka stále oblíbenější: je možné v tuto dobu spát vleže na zádech nebo na břiše, když potřebujete změnit polohu a jak to ovlivňuje dítě. Mluvíme o správných polohách spánku během těhotenství: co radí odborníci. Spoiler: zvykněte si spát na boku!

10 tipů, jak zlepšit své zdraví, sílu a libido

Mužská síla a libido závisí na koncentraci testosteronu v těle. Jak ho přirozeně zvýšit?

Vliv polohy při spánku na tělo matky a dítěte

Vliv polohy při spánku na tělo matky a dítěte

Jak vybrat polohy pro spaní v těhotenství? Do jaké doby můžeš ležet na zádech? Gynekologové povolují spaní na zádech pouze do 28. týdne těhotenství. Lékaři tvrdí, že následný spánek v této poloze může negativně ovlivnit zdraví matky a jejího dítěte.

Tato poloha zcela přenáší váhu dělohy a jejího obsahu na vnitřní orgány ženy. Kromě nepohodlí a nepohodlí je to plné různých negativních důsledků s vývojem poměrně závažných komplikací:

  • nejprve se projevuje jako tahání a bolest v bederní oblasti;
  • pak se mohou objevit potíže s dýcháním a kongesce v gastrointestinálním traktu;
  • stlačení dolní duté žíly vede k poruchám venózního odtoku, což může vést k vážným poruchám ve fungování srdce a krevních cév a hypoxii plodu.
ČTĚTE VÍCE
Jaké dřevo je nejlepší použít na schodišťové stupně?

Podle údajů zveřejněných britským lékařským časopisem Obstetrics and Gynecology zvyšuje spánek na zádech ve třetím trimestru těhotenství riziko mrtvého porodu.

Hlavní důvody, proč během těhotenství nespát na zádech

Porodníci a gynekologové opravdu nedoporučují pozdním těhotným dlouho spát nebo ležet na zádech. Důvodů je celá řada.

  • Zvýšená zátěž na páteř.

Při nošení dítěte zažívá ženská páteř obrovský stres. Ani spánek na zádech ji v noci neuleví. Postižena je zejména spodní část zad. Neustálé napětí může vést k posunu meziobratlových plotének, tvorbě výčnělků a kýl.

  • Stagnace moči a zánět ledvin.

Když je nastávající matka ve vodorovné poloze, dítě vážně stlačuje močovody a zachycuje v nich moč, v důsledku čehož se v ledvinách mohou začít rozvíjet zánětlivé procesy.

  • Poruchy v trávicím systému a zvýšené příznaky toxikózy.

Zatímco je těhotná žena ve vodorovné poloze, leží na zádech, plod stlačuje žaludek, část nestrávené potravy přechází do jícnu, proto může nastávající maminka trpět silným pálením žáhy, častým říháním, pálením, špatným dech a další nepříjemné pocity. Také tato pozice může zpomalit fungování trávicího systému.

Stlačování střev a vnitřních orgánů plodem vede k překrvení trávicího traktu a problémům se stolicí. A produkty rozkladu, které nejsou odstraněny včas, způsobují silnou tvorbu plynu a bolestivé nadýmání. Stlačené střevo také zvyšuje projevy toxikózy.

Komprese dolní duté žíly narušuje krevní oběh a může vést k hladovění plodu kyslíkem, což je zase plné rozvoje vrozené srdeční choroby u dítěte, výskytu poruch ve fungování centrálního nervového systému a srdečního svalu .

  • Komplikace ve fungování kardiovaskulárního systému.

Pokud je dolní dutá žíla vystavena vážnému tlaku, pak je normální krevní oběh v těle matky narušen. Srdeční sval zažívá obrovský stres a napětí. V tomto případě nastávající matka trpí nedostatkem kyslíku, potížemi s dýcháním, závratěmi, arytmií a tachykardií.

  • Zvýšené otoky a výskyt křečí v nohou.

Stagnace průtoku krve vede k šíření necitlivosti nebo otoku horních a dolních končetin, rozvoji tíže a křečí v nohou.

Všechny popsané důsledky nejsou systematické, neobjevují se u každé rodící ženy a týkají se pouze dlouhodobého setrvání v jedné poloze. To závisí na individuálních charakteristikách těhotenství, umístění vnitřních orgánů a aktivitě plodu.

Během krátké doby ležení na zádech nepocítí nastávající maminka ani miminko žádné nepohodlí. Ale čím delší období, tím opatrnější musíte být s touto pozicí!

Rada pro nastávající maminku: jak spát v těhotenství?

Rady pro budoucí maminku, jak si uspořádat pohodlný a bezpečný spánek

Tělo potřebuje spánek pro úplnou relaxaci a kvalitní zotavení. Pro nastávající maminky je důležité především rovnoměrné rozložení zátěže na organismus a zajištění nerušeného krevního oběhu během odpočinku. Chcete-li to provést, musíte dodržovat určitá pravidla. Pro výběr polohy na spaní v těhotenství platí řada pravidel.

  • Spaní na břiše se bude muset vyhnout po 11. týdnu těhotenství a na zádech – po 28. týdnu.
  • Ve druhém a třetím trimestru je pro dlouhodobý odpočinek lepší volit polohy na spaní v těhotenství na levém nebo pravém boku (levý je fyziologickější). Vyhnete se tak nadměrnému tlaku na páteř, vnitřní orgány, žilní systém a močový měchýř. V této poloze se normalizuje nerušený krevní oběh do placentární zóny, což plodu poskytne kyslík a živiny v požadovaných objemech. S příčnou prezentací byste měli spát na straně, kde dítě položí hlavu.
  • Během odpočinku by měla být horní část těla (hlava, krk, ramena) mírně zvednutá.
  • Pravidelně měňte polohu těla. To prospěje tělu a uvolní přetížení, křeče a necitlivost v končetinách.
  • Je vhodné používat měkké polštáře a umísťovat je pod různé části těla, aby byla zajištěna co nejpohodlnější poloha. Speciální polštáře pro těhotné výrazně usnadňují život. Přicházejí v různých tvarech a velikostech.
  • Stojí za to pozorně naslouchat akcím plodu. V nepohodlné poloze, kdy dítě nemá dostatek kyslíku, bude své nepohodlí aktivně signalizovat tlačením a převracením.
  • Prostor na spaní musí být důkladně větraný.
  • Pokud během spánku zaznamenáte nějaké nepříjemné pocity, měli byste se okamžitě poradit se svým lékařem.
ČTĚTE VÍCE
Do čeho namočit stříbrný řetízek?

V prvním trimestru, vzhledem k malé velikosti plodu, může nastávající matka spát v jakékoli pohodlné poloze. Ale po 12. týdnu, aby se zajistil pohodlný odpočinek a správný vývoj dítěte, je vhodné dodržovat výše popsaná pravidla.

Klidný spánek je nesmírně důležitý pro zdraví maminky i miminka. Výběr správného držení těla pomůže zlepšit kvalitu nočního odpočinku, zabrání vzniku nepohodlí a ochrání před rozvojem komplikací.

Je třeba si uvědomit, že každé těhotenství je individuální. Je důležité poslouchat své vlastní pocity, pohyby dítěte a vybrat si pro vás oba tu nejpohodlnější polohu.

Číst dál

13 způsobů, jak posílit imunitu proti chřipkové sezóně

Chcete se chřipkové sezóně postavit čelem? Tyto zábavné způsoby vám pomohou postarat se o budování silného imunitního systému právě teď.

Imunostimulanty a ARVI: hry na zotavení

Jak léčit nachlazení? Odpověď na tuto otázku vyvolává mnoho kontroverzí. Jsou imunostimulanty účinné pro ARVI?

Jak obnovit imunitu po nemoci

Užívání antibiotik a nemoci mohou vážně narušit obranyschopnost našeho těla. Jak situaci napravit?

Jak posílit imunitní systém: metody schválené vědou

Lidská imunita je jedinečná schopnost těla chránit se před destruktivními účinky všech druhů virů, mikroorganismů, bakterií, infekcí a parazitů. Imunita navíc pomáhá tělu identifikovat vlastní buňky, které z nějakého důvodu mutují, a zbavit se jich.

Jak posílit imunitní systém úpravou jídelníčku a zdravým životním stylem

Jste vy nebo vaši blízcí často nemocní? Zjistěte, jak si sami dostupnými způsoby posílit imunitu a výrazně zlepšit kvalitu svého života.

10 tipů, jak zlepšit své zdraví, sílu a libido

Mužská síla a libido závisí na koncentraci testosteronu v těle. Jak ho přirozeně zvýšit?

Virus hepatitidy B a C: příznaky a léčba

První virus hepatitidy byl identifikován v polovině minulého století. Jak se ukázalo, existují různé typy viru. Přečtěte si o hepatitidě B a C na portálu MedAboutMe.

Svalové záškuby: stres, nedostatek vitamínů nebo nemoc?

Cukání očí, svalů na nohou nebo pažích, nepříjemné pocity v konečcích prstů – jsou to reakce na stres nebo vážnější problémy?