Konstruktivní aktivity je racionální návrh konstrukcí nebo jejich prvků, jehož výsledkem jsou minimální svařovací deformace a pnutí. Je třeba usilovat o celkové snížení počtu svarů a vyhnout se zbytečným svarům. Protože smrštění je úměrné objemu naneseného kovu, měla by být minimální tloušťka svarů určena přesně podle pevnosti. Svary v symetrické struktuře jsou umístěny symetricky nebo tak, aby statické momenty nanesené oblasti kovu na obou stranách neutrální osy byly přibližně stejné.

Měli byste zvolit typ svařování, který zajistí minimální přísun tepla během jednoho průchodu svarem.

Křížení švů a těsná blízkost paralelních švů, stejně jako uzavřené švy, se nedoporučují. Nakonec musí být švy umístěny tak, aby bylo možné dosáhnout racionálního pořadí svařování; Za tímto účelem je vypracována mapa procesu svařování s přihlédnutím k použití speciálních zařízení pro ruční nebo automatické svařování.

Technologické činnosti jsou prováděny ve fázi výroby konstrukcí a jsou zajištěny návrhem technologie svařování. Při svařování musí být pořadí švů aplikováno tak, aby namáhání smršťováním a deformace konstrukčních prvků byly minimální.

K tomu je třeba:

1) přiřazení svařovacích režimů s minimálním příkonem obloukové energie zvýšením rychlosti bez přerušení svařování, použitím elektrod a elektrodového drátu malých průměrů, zvýšením počtu průchodů při současném zmenšení průřezu ukládaného kovu při každém průchodu. S klesajícím tepelným příkonem oblouku se zmenšuje zóna plastických zkracovacích deformací a následně se zmenšuje velikost zbytkových deformací svařování;

2) posloupnost svařovacího procesu je velmi důležitá, proto je nutné provádět svařování v takovém pořadí, aby byla zajištěna volnost pohybu dílů při smršťování švů, pro které byste měli nejprve svařit tupé švy jednotlivých části prvků, které jsou svařovány, a poté spojovací koutové svary;

3) při spojování plechů je spojte pod určitým úhlem, čímž vytvoříte zpětné deformace (ohyby) nebo poskytněte určitou sekvenci svařování pro vytvoření předběžného ohybu;

4) v některých případech je užitečné uspořádat pevné upevnění spojovaných prvků pomocí cvočků nebo přípravků, které zabraňují (nebo omezují) deformace při svařování, dokud zcela nevychladnou;

5) pokud podle podmínek svařování musí být po spojovacích švech provedeny tupé svary, musí být tyto spoje ponechány nesvařené o 500 mm na každé straně a provedeny jako poslední;

ČTĚTE VÍCE
Musím před malováním napenetrovat netkané vinylové tapety?

6) u dlouhých švů (více než 0,5 m) svařte metodou obráceného kroku v úsecích 200. 300 mm. V tomto případě je celá délka navrhovaného švu rozdělena na části úměrné délce švu vyrobeného jednou nebo dvěma elektrodami a svařování se provádí v pořadí znázorněném na obr. 10.19, b. Použití tohoto způsobu zhotovování švů vede k rovnoměrnějšímu teplotnímu poli a v důsledku toho ke snížení pnutí při svařování;

7) při svařování vícevrstvých švů aplikujte každou následující vrstvu v opačném směru než předchozí. Švy o tloušťce větší než 8. 10 mm se vyrábějí v několika vrstvách a první vrstva se nanáší elektrodou o průměru 3. 4 mm (pro zajištění pronikání kořene švu); před nanesením další vrstvy je každá předchozí vrstva očištěna od strusky a postříkání;

8)

Při svařování za studena je racionální zahřívat svařovaný kov a neměly by být povoleny rázové účinky. Ohřev výrobku snižuje nerovnoměrné rozložení teploty ve svařovací zóně, snižuje rychlost ochlazování kovu (teplota ohřevu závisí na vlastnostech svařovaného kovu a u ocelí používaných ve stavebních konstrukcích se bere v rozmezí od 100 do 200 o C).

Korekce různých deformací a lokálních zakřivení přesahujících přípustné hodnoty (SNiP III-18-75 [10]) vznikajících během procesu svařování se provádí mechanickým a tepelným rovnáním, stejně jako frézováním.

Nerovnoměrné zahřívání kovu při svařování a jeho roztahování způsobují vzhled vlastních deformací a pnutí. Na rozdíl od napětí způsobených pracovním zatížením existují v těle vlastní deformace a napětí za nepřítomnosti vnějších sil.

Vlastní napětí jsou klasifikována v závislosti na důvodech jejich vzniku, délce jejich existence, povaze napjatého stavu a objemu jejich vzájemného vyrovnání.

Vnitřní pnutí snižuje pevnost svařované konstrukce. Pokud je navíc svar zatížen vnějšími silami, pak vnitřní napětí, superponovaná na napětí od vnějších sil, snižují bezpečnostní faktor konstrukce a v některých případech mohou způsobit její destrukci. Ke snížení vnitřních pnutí a deformací se používá řada technologických opatření a technik nanášení svarů. Velký význam má správná volba konstrukce výrobku, umístění svarů, pořadí jejich provádění a režimy svařování.

K eliminaci deformací a pnutí, které vznikají po svařování, je k dispozici řada opatření. Jedná se o činnosti před svařováním, při svařování a po svařování. Z celé škály opatření je však nutné použít ta, která nepoškodí hlavní účel svařované konstrukce.

ČTĚTE VÍCE
Jaký váleček je potřeba k malování stropu vodou ředitelnou barvou?

V našem případě je hlavním opatřením pro boj se zbytkovými napětími kování svaru po svařování (pro zjemnění zrn naneseného kovu a zvýšení hustoty svaru) za studena a následné žíhání svaru při teplotě 550 st. – 600 0 C, následuje rychlé ochlazení vodou [11, With. 115]. Při kování jsou údery aplikovány ručně kladivem o hmotnosti 0,6-1,2 kg se zaobleným úderníkem nebo pneumatickým kladivem s malou silou. Kování a žíhání podporuje rovnoměrnou distribuci eutektika oxidu měďného a mědi, což zvyšuje pevnost a houževnatost svarového kovu a snižuje červenou křehkost.

Při správném svaření mědi a následném kování jsou svary podle údajů uvedených v [12, s. 367], mají sílu σв=17 – 22 kgf/mm 2, což se přibližně rovná pevnosti základního kovu (σв=22 – 24 kgf/mm2).

9 BEZPEČNOSTNÍ POKYNY PŘI PROVÁDĚNÍ SVAŘOVACÍCH PRACÍ

Při svařování existuje možnost nebezpečných nárazů na svářeče v důsledku následujících faktorů:

– poškození očí a otevřeného povrchu kůže paprsky elektrického oblouku;

– popáleniny od kapek kovu a strusky při svařování;

– otravy škodlivými plyny uvolňovanými při svařování a při kontaminaci prostor prachem a výpary různých látek;

– výbuchy v důsledku nesprávné manipulace s lahvemi se stlačeným plynem nebo svařování v blízkosti hořlavých a výbušných látek;

– požáry roztaveného kovu a strusky během procesu svařování;

– úrazy různého druhu mechanické povahy při přípravě těžkých výrobků ke svařování a při svařovacím procesu.

Pro ochranu svářeče před úrazem elektrickým proudem je nutné:

a) spolehlivě uzemnit tělo elektrického obloukového zdroje a svařovaný výrobek;

b) nepoužívejte zemnící smyčku jako svařovací drát;

c) pracujte v suchých a odolných kombinézách a rukavicích (holínky by neměly mít kovové kolíky nebo hřebíky v podrážkách).

Svařovací oblouk je zdrojem světelných paprsků, jejichž jas může při ozáření po dobu pouhých 10 ÷ 15 s způsobit popáleniny nechráněných očí. Dopad oblouku je škodlivý nejen pro svářeče, ale i pro pomocné pracovníky – montážníky. Aby se předešlo nebezpečnému poškození zraku, je nutné používat ochranné brýle – nejtmavší pro svářeče a zapalovač pro pomocné pracovníky. V továrním prostředí musí svářeči pracovat v izolovaných kabinách. Při práci venku a v místnostech, kde nejsou k dispozici kabiny, musí svářeči chránit místo svařování štíty, clonami atd., přičemž musí vzít v úvahu, že škodlivé záření oblouku sahá na 10-30 m nebo více.

ČTĚTE VÍCE
Jaká by měla být výška židle vzhledem ke stolu?

Z plynů vznikajících při svařování argonem je největším nebezpečím ozón, který ve velmi malých koncentracích může vyvolat toxické účinky. Emise ozonu podle průměrných údajů jsou 0,079–0,137 g/kg. Při svařování netavitelnou elektrodou (wolframem) v prostředí argonu je uvolňování elektrosvařovacího aerosolu a oxidů manganu malé. Hlavním nebezpečím je ozón. K ochraně dýchacího ústrojí svářeče a ostatních pracovníků se používá přívodní a odsávací ventilace, dále je možné použít respirátor s chemickým filtrem.

Na ochranu před popáleninami jsou svářeči vybaveni speciálním oděvem, obuví, rukavicemi a čepicemi.

Nebezpečí hrozí v případech, kdy je svařování prováděno na kovových krytinách ze dřeva nebo hořlavých izolačních materiálů, na dřevěném lešení, v blízkosti hořlavých materiálů atd. Všechny uvedené možnosti svařování by neměly být povoleny.

Při svařování plynem se používají hořlavé výbušné plyny, tlakové lahve pracující pod vysokým tlakem, kyslíková zařízení atd., proto svářečské práce smějí provádět pouze pracovníci, kteří splnili technické minimum dle bezpečnostních předpisů.

Je zakázáno provádět svařování plynem:

– v těsné blízkosti hořlavých, hořlavých materiálů;

– svařování, řezání a ohřev přístrojů, nádob a potrubí obsahujících jakékoli kapaliny nebo plyny pod tlakem, naplněných hořlavými a škodlivými látkami nebo souvisejících s elektrickými zařízeními, otevřeným plamenem;

Při provádění elektrického svařování a práce s plamenem v uzavřených kontejnerech nebo konstrukčních dutinách musí být pracoviště vybavena odsávacím větráním. Rychlost pohybu vzduchu uvnitř nádoby (dutiny) by se měla pohybovat v rozmezí 0,3 – 1,5 m/s. V případě svářečských prací na zkapalněné plyny (propan, butan) a oxid uhličitý musí mít odsávací ventilace odsávání zespodu.

Nádoby obsahující kapaliny nebo kyseliny je třeba před svařováním vyčistit, omýt, vysušit a následně zkontrolovat, zda v nich není nebezpečná koncentrace škodlivých látek.

Současné elektrické svařování a práce s plamenem v uzavřených nádobách nejsou povoleny.

Osvětlení během svářečských prací uvnitř nádrží by mělo být prováděno pomocí lamp instalovaných venku nebo pomocí ručních přenosných lamp s napětím nejvýše 12 V.

Plynové lahve musí být chráněny před nárazy a přímým slunečním zářením a také odstraněny z topných zařízení ve vzdálenosti nejméně 1 m.

Kyslíkové lahve a jejich ventily musí být chráněny před olejem.

Je přísně zakázáno pracovat s kyslíkovou lahví, jejíž tlak kyslíku je nižší než limit provozního tlaku stanovený reduktorem této lahve.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně pečovat o dřevěné prkénko?

Provoz vadných hořáků není povolen, protože to může vést k výbuchu a požáru a také k popálení plynové svářečky.

V důsledku provedených prací byly vypočteny dva způsoby svařování plechů tloušťky 2 mm z materiálu M3.

První metodou je svařování argonovým obloukem s netavitelnou wolframovou elektrodou.

Druhým způsobem je svařování plynem.

Bylo zjištěno, že při svařování mědi existuje řada obtíží při získávání vysoce kvalitního svarového spoje. Je to dáno fyzikálními vlastnostmi mědi (např. součinitel tepelné vodivosti je téměř 6x vyšší než u oceli apod.). K řešení těchto problémů je nutné při volbě svařovacích režimů a následném zpracování použít speciální metody a techniky, z nichž některé byly použity při projektu kurzu.

Analýzou výsledků získaných v odstavci 6 dojdeme k závěru, že argonové obloukové svařování netavitelnou elektrodou vyžaduje méně svařovacích materiálů (svařování bylo prováděno bez přídavného drátu), a je tedy ekonomičtější a produktivnější než svařování plynem.

S přihlédnutím k nebezpečí požáru a výbuchu je zřejmé, že v tomto případě má svařování argonem výhodu, protože je méně nebezpečný (argon je inertní plyn, zatímco acetylen a kyslík jsou ohnivé a výbušné).

Závěrem lze říci, že při dodržení vyvinuté technologie svařování se u obou metod předpokládá získání kvalitního svarového spoje, což je potvrzeno v odst. 8.

SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ

1. Akulov A.I. Technologie a zařízení tavného svařování: Učebnice pro vysokoškoláky.-M.: Strojírenství, – 1977-432s. s nemocným.

2. Technologie a zařízení tavného svařování a tepelného řezání: Učebnice pro vysoké školy – 2. vyd. kor. a doplňkové / A.I.Akulov, V.P. Alekhin, S.I. Ermakov a další / Ed. A.I. Akulova.- M.: Mashinostroenie, 2003. – 560 s.: ill.

3. Příručka svařování. Ed. E.V. Sokolová a kol.-M.: Strojírenství, – 1961-664 s.

4. Zařízení pro obloukové svařování: Referenční příručka / Ed. V.V. Smirnová. L.: Energoatomizdat. Leningr. oddělení, 1986. – 656 s.: ill.

5. Bratková O.N. Svařovací obloukové zdroje. -M. : Vyšší škola, 1985.-168s.

6. Příručka svařování. Ed. Ing. E.V. Sokolová. Svazek 2. Moskva 1961-664s.

7. Příručka svařování. Ed. Ing. E.V. Sokolová. Svazek 1. Moskva 1960-556s.

8. Příručka svařování. Volume 4. Edited by Dr. Tech. věda prof. A.I. Akulová. M., “Strojní inženýrství”, 1979. Pp. 416

ČTĚTE VÍCE
Znamená praskliny ve stěně vždy problémy se základem?

9. Svařování ve strojírenství: Příručka. Ve 4 svazcích/ediční sbírka: S24 G.A. Nikolaev (před.) a další – M.: Strojírenství, 1979 – T.4 / Ed. Yu. N. Zorina. 1979. 512 s., ill.

10. Kitaev A.M., Kitaeva Y.A. Obloukové svařování: učebnice pro školení pracovníků ve výrobě – ​​2. vydání přepracované a rozšířené. -M Strojírenství, 1983.-272 s.

11. Evseev G.B., Glizmanenko D.L. Zařízení a technologie pro plamenné zpracování kovů a nekovových materiálů. Učebnice pro vysoké školy. M., “Strojní inženýrství”, 1974. 312 s. s nemocným.