Slunečnice je rostlina, která přišla do Ruska na začátku nového století a aktivně se zakořenila. V dnešní době jsou semena považována za nepostradatelný produkt během svačiny. Ale stejně jako ostatní produkty má řadu pozitivních i negativních stránek.

Chemické složení slunečnicových semen

Semena a slunečnice

Slunečnicová semínka obsahují mnoho prvků. Jsou to aminokyseliny, vitamíny, antioxidanty. Všechny tyto prvky ovlivňují proces stárnutí.

Existuje velké množství různých vitamínů: B2, B3, B4, B9, C, E, K. Vitamín A, kterého je velké množství, je silný antioxidant.

Slunečnicová semínka mají důležité prvky – vápník, sodík, hořčík, fosfor. A některé další mikroelementy: zinek, železo, mangan. Důležitým prvkem je fytosterol, přírodní náhrada cholesterolu.

Výhody slunečnicových semen

I bez hloubání ve složení můžeme říci, že jsou relaxačním prostředkem. Kliknutí snižuje napětí v našem nervovém systému.

Semena mají mnoho užitečných prvků. Fytosterol, který se nachází ve velkém množství, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Slunečnicová jádra obsahují rostlinnou vlákninu, která může zlepšit funkci střev. Aminokyselina arginin také pomáhá proti onemocněním kardiovaskulárního systému a posiluje tepny a cévy. Díky vitamínům obsaženým ve slunečnici se snižuje riziko vzniku trombózy a dalších onemocnění. Zlepšuje zrak, činnost mozku, posiluje zuby. Zinek, který je v semenech obsažen v malém množství, pomáhá posilovat vlasy a dodává obličeji dobrou barvu. Může zlepšit chuť k jídlu a podpořit rychlé hojení ran. Vitamíny skupiny B, které jsou obsaženy v jádrech semínek, pomáhají zbavit se depresí, lupů a akné.

Výhody a poškození semen pro ženy

Všechny ženy dbají o svůj vzhled a chtějí vypadat atraktivně. To je důvod, proč ženy potřebují užívat slunečnicová semínka. Koneckonců, zinek, který je přítomen v jádrech, pomáhá zlepšit pleť a vlasy jsou hedvábnější. Při použití se nehtová ploténka zesílí.

Slunečnicová semínka se spolu s mandlemi a různými bylinkami začala používat také v kosmetologii. Právě ze slunečnice se vyrábí peelingy a krémy, které obnovují strukturu pokožky a činí ji pružnější. Před pár lety vědci dokázali, že obsahují dokonce hormon sexuality. A jejich časté používání může zlepšit ženský reprodukční systém. Zmírňuje příznaky bolesti během menopauzy.

V těhotenství

Loupaná semena

Existuje populární mýtus, že slunečnicová semínka jsou nebezpečná pro těhotné ženy. Ale pokud analyzujeme chemické prvky, které jsou obsaženy ve složení, uvidíme, že tomu tak není. Téměř všechny těhotné ženy pociťují na začátku těhotenství nedostatek vitamínů a obsahují téměř všechny skupiny vitamínů. Složení neobsahuje žádné prvky škodlivé pro dítě a matku.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat, když se CRT TV nezapne?

Slunečnicová zrna pomáhají rozvíjet nervový systém dítěte. Jedinou starostí je nejíst je příliš často, protože jádra jsou velmi kalorická.

Při kojení

Hlavním nebezpečím konzumace u žen během kojení je, že jde o silné alergeny. Pokud je matka použije, mohou se u dítěte objevit červené skvrny na obličeji nebo lehké zarudnutí na těle. Ale pokud dítě nevykazuje žádné reakce, pak můžete semena bezpečně jíst, jen ne příliš často. Protože pokud je ho velké množství, může dítě bolet bříško.

Při ztrátě hmotnosti

Jsou velmi kalorickým výrobkem a odborníci přirovnávají k jedné tabulce čokolády i sto gramů. Hodí se však jíst i při hubnutí. Jádra pomáhají odstraňovat odpad v trávicím traktu. Některé prvky pomáhají urychlit metabolismus. Je dokázáno, že konzumace během diety pomáhá snižovat chuť k jídlu, a pokud člověk snědl půl jídla, bude už docela sytý.

Na organismus při hubnutí působí blahodárně pouze při střídmé konzumaci. Protože konzumace velkého množství nepovede ke ztrátě hmotnosti.

Výhody semen pro diabetes

Lidé s cukrovkou je musí používat opatrně, protože obsahují vysokou hladinu kalorií. Ale ani produktu není třeba se vzdávat.

Bylo prokázáno, že pomáhají tělu produkovat více vlastního inzulínu. A když má člověk trpící touto nemocí svůj vlastní inzulín, pomáhá to udržovat hladinu inzulínu.

Diabetici by měli jíst malou dávku. Bude se hodit, když jádra přidají do různých salátů a přesnídávek.

Kontraindikace a poškození slunečnicových semen

Může mít negativní vliv na tělo. Protože člověk, jakmile začne klikat, nemůže přestat, povede to k nadváze. Pokud jde o obsah kalorií, stojí vedle různého pečiva a čokolády:

  1. Lidé mohou mít alergickou reakci. Takoví lidé je musí úplně přestat jíst.
  2. Pokud hodně jíte, můžete si zničit sklovinu zubů, zvláště těm, kteří ji už mají příliš citlivou.
  3. Je nežádoucí a dokonce i mnozí odborníci zakazují jeho použití při žaludečních onemocněních (vředy, gastritida). Protože jsou spojeny s mnoha procesy ve střevech.
  4. Lidé s vysokým krevním tlakem je také nedoporučují jíst, zvláště pokud jsou smažené na soli.
  5. Mají negativní vliv na hlasivky, proto se vokalistům nedoporučuje je používat. A během bolesti v krku mohou způsobit podráždění sliznice.

V moderní společnosti existuje mýtus, že konzumace velkého množství může vést k apendicitidě. Tento mýtus ale lékaři již dávno vyvrátili. Odborníci tvrdí, že zánět slepého střeva nemůže být způsoben jejich konzumací.

Pokud si člověk semena pěstuje sám a nekupuje je v obchodě, je potřeba pečlivě sledovat, kam slunečnici zasadit. Protože pokud slunečnice rostou u dálnic, pak na ně dopadají výfukové plyny z aut. Semena absorbují všechny tyto škodlivé látky.

ČTĚTE VÍCE
Je možné v zimě používat klimatizaci v režimu ventilace?

Co je zdravější: syrová nebo pražená semínka?

pražená slunečnicová semínka

Vědci dokázali, že všechny výhody jsou v syrových slunečnicových semínkách. Lékaři je doporučují užívat hlavně před jídlem nebo je přidávat do salátů a pečiva. Nepražená semínka jsou o něco kaloričtější než semínka pražená, a pokud držíte dietu, měli byste jíst malé množství.

Pokud používáte smažené, musíte pečlivě sledovat dávku. Protože při smažení se některé užitečné látky ničí, a dokonce vznikají tělu škodlivé karcinogeny. Výrobci stejně nejčastěji praží a jen svědomití výrobci je suší horkým vzduchem.

Navíc hlavním znakem dnešních výrobců je sůl. Ale poškození slunečnicových semen pro lidské tělo spočívá právě v pražení soli. Před nákupem si proto velmi dobře prostudujte obsah balení.

  1. Je nutné zvolit loupaná jádra, protože loupaná neposkytují zdravotní výhody. Loupou se v nádobách, kde může být hodně nečistot a prachu, a to tělu škodí.
  2. Snažte se vybírat obaly pouze z nové sklizně. A pokud jsou jádra zabalena v září, pak je můžete bez obav koupit. Protože právě v tomto období obsahují nejužitečnější vitamíny.
  3. Odborníci doporučují kupovat syrová zrna. Jsou užitečnější. Ale pokud máte stále rádi smažená, pak je doma můžete dát na pár minut do mikrovlnné trouby a syrová semínka budou jako smažená, pouze bez škodlivých olejů a přísad.

Slunečnicová semena jsou velmi užitečným produktem pro lidské tělo. Musíte je ale jíst správně. Sledujte, kolik toho sníte, abyste si nepoškodili zdraví.

Mnoho lidí má rádo lahodná smažená semínka; je těžké je přestat jíst, a jakmile si začnete vychutnávat olejná semínka, je nemožné přestat. Existuje mnoho způsobů, jak tuto pochoutku vyrobit a přísad, které příjemně zpestřují její chuť. Odborníci na výživu, zubaři a další specialisté se hodně dohadují o výhodách a škodlivosti pražených semen, ale nikdo nepřišel na jednoznačnou odpověď. Zkusme na to přijít sami.

Chemické složení

Miska vyloupaných semen

Dlouholetý výzkum ukázal, že obyčejná semínka jsou skutečnou zásobárnou živin. Obsahují hodně vitamínu A a pouhých 50 gramů semínek pokryje denní dávku vitamínu E, který je nezbytný pro bezproblémové fungování srdce.

V množství vitaminu D mohou slunečnicová semínka úspěšně konkurovat tresčím játrům a skupina vitaminu B udržuje lidskou pokožku, vlasy a nehty ve výborné kondici.

ČTĚTE VÍCE
Jakou teplotu by měla mít voda v expanzní nádobě?

Kromě všemožných vitamínů obsahují velké množství aminokyselin, rostlinných tuků a bílkovin. Semínka jsou nepostradatelná pro množství draslíku, zinku a hořčíku, tolik potřebné pro fungování všech orgánů. Důležité je, že tyto látky jsou obsaženy na směny po celý rok a neztrácejí se.

Ani po tepelné úpravě, při dodržení všech pravidel, tyto prospěšné látky nemizí.

Zajímavý! Slunečnicová jádra obsahují tolik vápníku jako zakysaná smetana, jogurt nebo kefír (50 g – 10 % denní potřeby).

Užitečné vlastnosti

Pražená slunečnicová semínka mají poměrně vysoký obsah kalorií, ale odborníci na výživu je doporučují zahrnout do vaší stravy, protože pomáhají vyhnout se mnoha patologiím. Při systematickém používání tato semena pomáhají:

  1. Zvyšte svalovou hmotu.
  2. Pomáhá vyhnout se některým patologiím srdce a jater.
  3. Silně snižuje cholesterol.
  4. Zlepšit chuť k jídlu a aktivovat mozkovou činnost.
  5. Poměrně vysoký obsah zinku pomáhá zlepšit imunitu a zlepšit reprodukční funkce.
  6. Urychluje hojení ran a napomáhá obnově kostní tkáně.
  7. Vysoký obsah vitamínů A a E umožňuje udržovat v pořádku vlasy, nehty, pokožku a normalizovat zrak.
  8. Sušená slunečnicová semínka normalizují trávení.
  9. Slunečnicová semínka, pokud nejsou žvýkaná, ale loupaná konečky prstů, zklidňují nervový systém a zmírňují podráždění.
  10. Zvýšená konzumace semen v období virových infekcí umožní tělu zotavit se po nemoci.
  11. Semena pěstovaná bez použití chemikálií vám doma umožní obejít se bez vitamínů a doplňků stravy.

Jak vidíte, přínosy tohoto produktu pro lidské tělo jsou velmi velké. Pojďme si nyní povědět o zdravotních rizicích, která mohou lahodná semínka způsobit.

Jaké škody mohou semena způsobit zdraví?

Semena nevyloupaná

Ale bez ohledu na to, jak užitečná jsou semena, neexistuje žádný produkt, který by neměl absolutně žádné kontraindikace.

Někteří odborníci tvrdí, že všechny výhody semínek platí pouze pro syrová semena, a to pouze v případě, že jsou oloupána bezprostředně před konzumací. Protože vyčištěná jadérka mohou oxidovat a ztratit všechny své výhody. Jiní odborníci se však domnívají, že čerstvá semena s neporušenou slupkou a správně pražená, v souladu se všemi tepelnými normami, si zachovávají svou užitečnost.

Semínka by se samozřejmě neměla převařovat, protože při dlouhodobé tepelné úpravě se v nich mohou objevit toxické látky. Také nekoupíte loupaná semínka, po dlouhém pobytu na vzduchu prošla oxidací.

Pamatovat si! Výhody i poškození smažených slunečnicových semínek závisí na správně zvolené metodě smažení.

Poškození semen

Pro ty, kteří rádi louskají vonná semínka, je užitečné, aby přesně věděli, jaké škody mohou svému tělu způsobit:

  1. Časté praskání semínek způsobí popraskání a ztmavnutí skloviny na vašich předních zubech.
  2. V poslední době se slunečnice pěstují pomocí velkého množství chemikálií, což vede k hromadění pesticidů v semenech a škodlivé jedy a toxiny se do semen mohou dostat z půdy nebo atmosféry.
  3. Převařená semena způsobují pálení žáhy a zhoršení žaludečních onemocnění.
  4. Pražená semínka a ořechy by zpěváci neměli jíst, silně tlumí hlasivky a dráždí sliznici krku.
ČTĚTE VÍCE
Kde se mohu obrátit na vylepšení hřiště?

Pamatovat si! Při nákupu oblíbené pochoutky se určitě zeptejte, ve kterých oblastech byly slunečnice pěstovány.

Jak připravit semena na pražení

Slunečnicová semínka na pánvi

Nejchutnější semena jsou ta, která jsou extrahována ze slunečnic vypěstovaných ve vaší vlastní letní chatě a pražených vlastníma rukama. Chcete-li však dosáhnout tohoto výsledku, měli byste dodržovat některá jednoduchá pravidla pro přípravu na smažení:

  1. Před pražením je třeba semena omýt. Umístěte cedník do velké mísy se studenou vodou a přidejte semínka, poté je lehce protřepejte. Pokud jsou příliš špinavé, je lepší vodu několikrát vyměnit.
  2. Vezměte pánev, buď nepřilnavou, nebo starou litinovou pánev a dobře ji rozpalte.
  3. Do pánve přidejte trochu slunečnicového oleje, pomůže to zachovat olej ze semen, ale mějte na paměti, že to zvýší jejich obsah kalorií.
  4. Semínka nasypte do pánve v tenké vrstvě, ne více než 1,5 cm.
  5. Teplo by mělo být nízké a semena by měla být neustále míchána dřevěnou špachtlí. Když semínka prasknou, pokračujte v opékání další 2 minuty. Proces smažení trvá celkem asi 10 minut. Jejich připravenost můžete určit podle chuti.
  6. Papír srolujte do kužele a nasypte tam připravená semínka, díky tomu budou křupavá a máslová.

Klasický způsob smažení

Mnoho lidí miluje slanou chuť a dává přednost slaným semínkům. Chcete-li to provést, po umytí semen musíte připravit silný solný roztok. Nasypte semínka do libovolné pánve, naplňte je vodou a přidejte 2-3 lžíce soli.

Poté se voda přivede k varu a vaří se 2 minuty. Poté vodu slijte přes cedník, semena vysušte v troubě 30 minut při teplotě 150-160 stupňů a smažte jako v předchozím receptu.

Pomocí mikrovlnné trouby nebo trouby

Kromě běžného smažení na pánvi lze smažená semínka vařit v mikrovlnné troubě, troubě nebo pomalém hrnci.

Pokud zapnete mikrovlnnou troubu na výkon 800 wattů, pak je pochoutka hotová za 8 minut, v troubě při teplotě 160-180 stupňů – za 25-30 minut a v multivarku v režimu “Pečení” – za 20 minut. Poté je však třeba je ponechat dalších 10 minut v režimu „Keep warm“ nebo „Warm food“.

Jak jinak se slunečnicová semínka používají?

Slunečnice, jak se jim v Jižní Americe říkalo, se v Evropě objevily až v polovině 16. století. Pak se nejedly, ale využívaly se v lidovém léčitelství a ke kosmetickým procedurám. Brzy si ale po právu vydobyly své místo v srdcích těch, kdo mají chuť na sladké. A louskání semínek se stalo oblíbenou zábavou nejen prostého lidu, ale i šlechty.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho vydrží topné těleso v pračce?

V současné době se semena široce používají při vaření: přidávají se do salátů a omáček, cukrovinek a hlavních jídel. Známým lahodným pokrmem, který se k nám dostal z Osmanské říše, je kozinaki, které se připravuje z loupaných slunečnicových jader.

Mimochodem, v lidovém léčitelství existuje mnoho receptů s touto pochoutkou:

  1. Výborný lék na dlouhotrvající bronchitidu je: přidat 5 polévkových lžic do litru vody. l. cukr a 3 polévkové lžíce. l. semena, vařte hodinu a pijte 20 g třikrát denně.
  2. Pokud vaříte 500 g nezralých semen po dobu dvou hodin ve dvou litrech vody a poté vypijete 50 g ráno a večer, pak tento lék pomůže vyčistit krevní cévy a vyhnout se ateroskleróze.
  3. Vynikající kosmetický přípravek pro hladkou a jemnou pokožku: 50 g semínek rozdrťte v mixéru nebo rozdrťte v hmoždíři, poté smíchejte s 50 g krému a naneste na obličej. Pravidelné používání takové masky nejen omlazuje pokožku, ale také vyhlazuje jemné výrazové vrásky a zlepšuje pleť.

Jak správně čistit semena

Slunečnicová semena

Zubaři nedoporučují žvýkat slupky semen zuby. Proto je nejlepší je čistit prsty. Odborníci se domnívají, že tato metoda zklidňuje nervový systém a navíc konečky prstů dostávají akupresuru.

Pokud ale slupku přesto rádi žvýkáte, pak to nedělejte předními zuby, ale bočními.

Semena není vhodné vkládat do úst, protože právě na kůži se shromažďuje velké množství bakterií a mikrobů.

Neměli byste jíst semena se slupkou, protože v této formě jsou škodlivá pro gastrointestinální trakt a mohou způsobit zažívací potíže.