Je možné v těhotenství používat chlór. a plavat v bazénu?

Vedoucí Laboratoře hygieny zásobování pitnou vodou Výzkumného ústavu ekologie člověka a hygieny životního prostředí pojmenované po. A.N. Sysina RAMS, doktor lékařských věd

S chlórem se setkáváme téměř na každém kroku: za prvé, když používáme chlorovanou vodu z vodovodu; za druhé, návštěva bazénů; za třetí, při použití bělidel tkanin a některých čisticích prostředků.

Chlorace vodovodní vody se používá od roku 1904. V souladu s moderními hygienickými požadavky musí být ve vodě z vodovodu dodávané systémem centrálního zásobování vodou přítomen chlór. Chlor ve skutečnosti ničí mnoho bakterií, chlorovaná voda nejednou zachránila lidi před epidemiemi nebezpečných infekcí, jako je cholera. Před několika desetiletími si však vědci všimli, že chlor může reagovat s jinými látkami ve vodě.

Ukázalo se, že sloučeniny vzniklé při tomto procesu představují vážné nebezpečí pro náš organismus. V polovině 70. let dvacátého století izolovali američtí chemici více než 300 sloučenin, které se objevují v důsledku chlorace. Byl identifikován vztah mezi chlorací pitné vody a rizikem vzniku rakoviny. Chlór je velmi silný alergen, který je důležitý zejména pro ty, kteří trpí alergickými a kožními chorobami a onemocněními dýchacích cest.

Chlor jako aktivnější prvek navíc vytěsňuje z těla jód a tím oslabuje funkční stav štítné žlázy. Bylo také poznamenáno, že při systematickém zavedení do těla, například vodou z vodovodu, mohou organochlorové sloučeniny zhoršit průběh chronických onemocnění ledvin a jater, toxikózy těhotenství au dětí – vést k rozvoji diatézy.

Jak můžete chránit sebe a své nenarozené dítě před vystavením chlóru?

1. K čištění vody z vodovodu používejte filtry s vyměnitelnými kazetami a další domácí čističky vody. Při průchodu vody sorbentem se z něj odstraní mnoho rozpuštěných látek, včetně chloru a jeho sloučenin. Můžete použít i metodu usazování vody, v tomto případě se však odpaří pouze samotný chlór, ale jeho sloučeniny se ve vodě zadrží. Nejen k pití, ale i k vaření je nejlepší používat balenou pitnou vodu nejvyšší kategorie kvality, která neobsahuje chlorované sloučeniny a jiná xenobiotika1 (poznámka pod čarou).

Taková voda je fyziologicky kompletní z hlediska obsahu základních makro- a mikroprvků včetně obsahu fluoru a jódu, což je mimořádně důležité pro prevenci kazů a stavů z nedostatku jódu.

ČTĚTE VÍCE
Jak se měří kapacita potrubí?

2. Mnoho žen v „zajímavé situaci“ navštěvuje bazény. Plavání v těhotenství je samozřejmě velmi prospěšné. Je ale známo, že standardy chlorace v bazénech nejsou vždy dodržovány. Pokud je to možné, vybírejte proto bazén, který využívá jiné způsoby dezinfekce vody, jako je ultrafialové ozařování. Můžete věřit svým subjektivním pocitům a podle nich si vybrat bazén, kde „nepřenášejí bělidlo“. V bazénu se každopádně dá koupat, ale po návštěvě chlorovaného bazénu se určitě osprchujte.

3. Mnoho čisticích a dezinfekčních prostředků je založeno na chlóru. Velmi často v nich není uveden obsah chlóru – výrobci se mohou omezit na uvedení jednotlivých složek, ale skupin látek. Proto je třeba dbát opatrnosti při používání všech dezinfekčních prostředků bez výjimky. Jednorázové náhodné vdechnutí par těchto produktů nepoškodí plod, může způsobit pouze podráždění dýchacích cest ženy. Pravidelné vdechování výparů chlóru však může nepříznivě ovlivnit zdraví dítěte.

Během těhotenství nepoužívejte mycí prostředky se silným zápachem bez ochranných prostředků, používejte respirátory nebo masky;

místo aerosolových kanystrových rozprašovačů je lepší používat ruční, jako jsou ruční rozprašovače květin;

Pokud etiketa obsahuje varování o toxicitě látky, nepoužívejte ji;

Nikdy, i když nejste těhotná, nepoužívejte současně čisticí prostředky na bázi čpavku a chlóru, protože při smíchání tyto látky uvolňují velmi toxické výpary;

při čištění používejte gumové rukavice a prostory důkladně větrejte;

pokud je to možné, přeneste všechny „chemické“ postupy na své příbuzné a blízké.

Bazén v těhotenství umožňuje nastávající mamince relaxovat a užívat si pocit beztíže ve vodě. Chcete-li pochopit, jak bezpečné je takové plavání a zda poškodí plod, objektivně zhodnoťte všechny klady a zápory návštěvy bazénu v různých obdobích těhotenství.

Jaké jsou výhody bazénu pro těhotnou ženu?

Není to tak dávno, co lékaři kategoricky zakazovali těhotným pacientkám návštěvu veřejného bazénu. Hlavním důvodem tohoto omezení bylo vysoké riziko pronikání infekce do těla z nedostatečně čisté vody. Dnes se však situace dramaticky změnila: bazén během těhotenství již nepředstavuje nebezpečí. To je způsobeno vznikem vysoce kvalitních inovativních systémů čištění vody, které minimalizují riziko infekce. V mnoha institucích studují těhotné ženy ve speciálně oploceném odděleném prostoru a nemohou se setkat s jinými návštěvníky.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat baterii pro nepřerušitelný zdroj napájení Gel nebo AGM?

Bazén během těhotenství

Bazén během těhotenství zlepšuje pohodu nastávající matky

Výhody plavání výrazně převyšují možná rizika. Takové aktivity mají příznivý vliv na pohodu plodu v děloze a průběh těhotenství. Hlavní výhody návštěvy bazénu:

  • Když se žena ponoří do vody, svalové napětí zmizí. Páteř, klouby a pánevní kosti si mohou trochu odpočinout. To je velmi důležité, protože téměř po celou dobu těhotenství jsou tyto orgány silně zatěžovány. Po krátkém plavání žena na chvíli zapomene na bolest a nepohodlí, které proces porodu způsobuje.
  • Pravidelné cvičení v bazénu vám pomůže posílit prsní svaly a naučit se správně dýchat ve stresu. To bude užitečné pro nastávající matku během porodu.
  • Plavání zvyšuje odolnost organismu a posiluje imunitní obranu. Těhotenství není důvodem k neustálému ležení na gauči. Ženy, které vedou aktivní životní styl, se velmi zřídka nakazí nachlazením.
  • Teplá voda v bazénu blahodárně působí na nervový systém a psychický stav. Při plavání se žena uvolní, zklidní, zbaví se stresu. Během tréninku můžete zapomenout na všechny problémy, které vás trápí v běžném životě.

Navzdory mnoha výhodám se před návštěvou bazénu určitě poraďte se svým lékařem. Lékař vám přesně řekne, zda umíte plavat a doporučí optimální dobu tréninku.

Může plavání poškodit těhotnou ženu?

Po prostudování všech varování lékařů můžeme dojít k závěru, že plavání v bazénu není vždy bezpečné. Někdy může plavání na veřejném místě poškodit zdraví ženy a jejího nenarozeného dítěte. Nejnebezpečnější situace:

  • Používání nesprávné techniky při plavání na dlouhé vzdálenosti. V tomto případě ihned po ukončení sezení žena pocítí zhoršení zdravotního stavu, mohou se objevit ostré bolesti nebo křeče.
  • Alergická reakce na léky obsahující chlór ve vodě. Abyste tomu zabránili, dejte přednost bazénům, ve kterých je voda dezinfikována ultrazvukem, ultrafialovým světlem nebo ozonem.
  • Infekce nebo houba. Toto nebezpečí číhá na ženy, které navštíví levná zařízení, kde se hygieně nevěnuje dostatečná pozornost.
  • Podchlazení kvůli příliš studené vodě v bazénu. Takové „osvěžující“ koupání často vyvolává křeče a způsobuje záněty a nachlazení.

Nepřetěžujte své tělo fyzickým cvičením ve vodě. To může vést ke zvýšenému tonusu dělohy a v důsledku toho k potratu nebo předčasnému porodu. Lékaři nedoporučují nechat se unášet potápěním, protože zadržování dechu pod vodou vyvolává hladovění plodu kyslíkem.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh dřeva se používá k výrobě násady kladiva?

Kdy je zakázáno plavat v bazénu?

Lékaři identifikují řadu kontraindikací pro návštěvu bazénu během těhotenství. Mezi taková omezení patří:

  • hrozba spontánního ukončení těhotenství nebo předčasného porodu;
  • riziko krvácení v důsledku placenty previa;
  • přítomnost infekčních onemocnění pohlavních orgánů;
  • výtok smíchaný s krví z pochvy;
  • nepohodlí v podbřišku;
  • těžká toxikóza, špatný zdravotní stav;
  • gestóza a epilepsie.

Žena musí převzít zodpovědnost za své zdraví. V žádném případě nezačínejte cvičit v bazénu bez porady s lékařem. Toto pravidlo by měly přísně dodržovat zejména pacientky, které potratily. V pozdějších fázích je také třeba zacházet s fyzickou aktivitou opatrně.

Funkce návštěvy bazénu v různých fázích těhotenství

Pokud těhotenství probíhá bez patologií nebo komplikací a žena se cítí dobře, můžete bazén navštívit v jakékoli fázi těhotenství. S tréninkem je vhodné začít již při plánování početí. Pak bude vaše tělo připraveno na stres a nové dovednosti vám umožní snadno vydržet jakékoli nepříjemné pocity.

v pozdější době

V pozdním těhotenství může plavání v bazénu pomoci zmírnit bolesti zad.

V raných fázích plavání pomáhá posilovat svaly, trénuje dýchací systém a posiluje imunitní systém. Pokud jsou cvičení pravidelná, s přijatelnou zátěží, pacientka snáze toleruje toxikózu a bude si moci snadno zvyknout na svou novou polohu.

Třetí trimestr je obdobím, kdy se plavání stává nejen užitečnou, ale i velmi příjemnou činností. Uvolňuje stres z páteře, umožňuje uvolnění svalů a zmírňuje bolesti dolní části zad.

Omezení během vyučování

Plavání nebo vodní aerobik pro těhotné by se měly provádět pod přísným dohledem profesionálního trenéra se zdravotním vzděláním. Pokud během cvičení pocítíte bolest nebo nepohodlí, okamžitě přestaňte cvičit.

Pečlivě si prostudujte doporučení lékařů ohledně cvičení v bazénu:

  • Tělo by v žádném případě nemělo být přechlazeno. K tomu se ponořte do vody, jejíž teplota není nižší než 28 °C.
  • Lekce by neměla trvat déle než 40 minut.
  • Skákání z podstavce a potápění do bazénu z rozběhnutého startu je přísně zakázáno. Silný dopad s vodou může poškodit zdraví nastávající matky a plodu.
  • Podle bezpečnostních pravidel je zavěšení na plovácích vymezovačů zakázáno.
  • Pokud nemáte odpovídající dovednosti, neplavte v hluboké vodě. Pamatujte, že křeč může začít každou chvíli.
  • Vyvarujte se prudkých pohybů ve vodě a je také zakázáno provádět intenzivní trénink se zvyšujícím se tempem.
  • Doporučuje se jíst jídlo 1-2 hodiny před návštěvou bazénu. Cvičení nalačno nebo bezprostředně po jídle může negativně ovlivnit vaši pohodu.
  • Vezměte si boty s protiskluzovou podrážkou, aby nedošlo k náhodnému zranění.
ČTĚTE VÍCE
Jak vypočítat, kolik cihel je potřeba na stavbu domu?

Přísné dodržování všech výše uvedených pravidel vám umožní užít si plavání v bazénu bez obav o své zdraví a pohodu plodu v děloze.

I když jste nikdy předtím nenavštívili bazén, během těhotenství musíte myslet na potřebu takového užitečného a příjemného cvičení. Studie prokázaly, že při absenci kontraindikací má plavání příznivý vliv nejen na zdraví matky, ale také na pohodu dítěte. Aktivní oběh krve a lymfy umožňuje nasytit tělo dítěte kyslíkem, snadno zaujme správnou polohu a cítí příjemné emoce, které matka zažívá.

* Uvedené informace nelze použít pro vlastní diagnostiku, stanovení léčby a nenahrazují návštěvu lékaře!